Mentoring – szansa, czy konieczność?
![Głos fizjoterapeuty mentoring](https://images.ctfassets.net/bziyn5skjrbm/7uzFDW4WsMktxeBRSlz4hS/67c4693daea8a0cdf700f819d939abd6/73042CFF-63EB-452B-99DA-98E3F7B561C3.jpeg?w=200&q=3&fm=webp)
![Głos fizjoterapeuty mentoring](https://images.ctfassets.net/bziyn5skjrbm/4HaB4tRB3tASvdTDVEL6Jd/b8ef540101813c6261bb71299118bf79/72B74CE9-C443-4AA1-937F-30AA5A8C5549.jpeg?w=200&q=3&fm=webp)
W „Głosie fizjoterapeuty” nr 3/2022na stronach 38-42 zamieszczony został artykuł, w którym przedstawiłem swoje stanowisko na temat wsparcia fizjoterapeuty w jego doskonaleniu zawodowym po zakończeniu studiów. Aktualnie w systemie dokształcania obowiązuje specjalizacja ogólna, która owszem poszerza zakres wiedzy i umiejętności osób z dyplomem fizjoterapeuty, ale nie daje na tyle wysoce specjalistycznych umiejętności, które pozwoliłyby na profesjonalne badanie i leczenie pacjentów np. neurologicznych czy ortopedycznych.
Od 30 lat pracuję z pacjentami, a od 20 lat prowadzę nauczanie w „Ortopedycznej Terapii Manualnej Kaltenborn-Evjenth Concept”. Doświadczenie, które zdobyłem pozwala mi na refleksję dotyczącą optymalnego systemu kształcenia w tej dziedzinie. Podzieliłem się nią w przeprowadzonym ze mną wywiadzie.
https://glosfizjoterapeuty.pl/wp-content/uploads/2022/05/GF_03_22.pdf
Co jest najważniejsze w systemie kształcenia dyplomowanego już fizjoterapeuty?
Myślę, że mentor – czyli osoba, która najpierw przekazuje wiedzę specjalistyczną i wyposaża w umiejętności praktyczne, a potem sama pokazuje uczniom wykorzystanie przekazanej wiedzy i umiejętności w bezpośredniej pracy z pacjentem. Następnym etapem jest wsparcie w samodzielnej pracy uczącego się fizjoterapeuty z jego pacjentami, a w późniejszym okresie doprowadzenie ucznia do poziomu mistrzowskiego. Myślę, że to najlepszy sposób kształcenia, który w przyszłości stanie się bazą do stworzenia specjalizacji kierunkowych w Fizjoterapii.
W jaki sposób ja kształcę fizjoterapeutów w Ortopedycznej Terapii Manualnej (Orthopaedic Manual Therapy – OMT) ?
I ETAP - OMT Część I
„Terapia Manualna Kaltenborn-Evjenth Concept”10 kursów to razem 328 godzin nauczania + Egzamin
Wyposaża w wiedzę i umiejętności,
II ETAP - OMT Część II:
„Praktyka kliniczna z pacjentami w Terapii Manualnej”2 kursy z pacjentami + 2 Superwizje z pacjentami - razem 144 godziny szkolenia
Umożliwia na bazie poznanych już technik jeszcze bardziej rozwinąć warsztat pracy terapeuty manualnego aby uzyskać odpowiednią skuteczność w praktyce klinicznej z pacjentami.
III ETAP
Uczestnicy szkoleń posiadający w/w Certyfikat Jakości Usług mogą:bezpłatnie brać udział (on-line) w cotygodniowych szkoleniach zespołu terapeutów manualnych Centrum Ortopedycznej Terapii Manualnej im. prof. F. Kaltenborna (każda środa godz. 15.00).
bezpłatnie raz w roku brać udział w praktycznych warsztatach z Ortopedycznej Terapii Manualnej
- bezpłatnie, ponownie brać udział we wszystkich szkoleniach w Części I OMT oraz w obu Kursach klinicznych z II Części OMT.