Początek szkolenia MT
Mirosław Dębski
01 lipca 2023
Terminy pierwszego szkolenia dostępne w ➡️ kalendarzu 🔗️ ⬅️
I CZĘŚĆ OMT „Manual Therapy Kaltenborn-Evjenth Concept” Ten etap szkolenia wyposaża w wiedzę i umiejętności. To 10 kursów – 328 godzin nauczania w ciągu około 2,5 - 3 lat. Część I OMT kończy się egzaminem i uzyskaniem Certyfikatu końcowego Manual Therapy Kaltenborn-Evjenth Concept. Posiadając ten Certyfikat można wziąć udział w II części OMT.
II CZĘŚĆ OMT “Praktyka kliniczna z pacjentami w Terapii Manualnej” Ten etap szkolenia doskonali warsztat pracy i poprawia skuteczność. To 4 szkolenia z pacjentami – 144 godziny, które obejmują 2 Kursy kliniczne, Superwizję Kliniczną Bierną (przez 5 dni asystowanie instruktorowi podczas jego pracy z pacjentami w jego gabinecie) i Superwizję Kliniczną Czynną (samodzielna praca uczestnika z pacjentami Centrum Ortopedycznej Terapii Manualnej im. prof. F. Kaltenborna ze wsparciem instruktora). Po ukończeniu Superwizji Klinicznej Czynnej uczestnik uzyskuje Certyfikat Jakości Usług Centrum Ortopedycznej Terapii Manualnej im. prof. F. Kaltenborna, który uprawnia do bezpłatnego uczestniczenia w III Części OMT.
III CZĘŚĆ OMT „Poziom mistrzowski w Ortopedycznej Terapii Manualnej”
Ten etap jest zupełnie bezpłatny i bez ograniczeń czasowych. Do udziału w tej części szkolenia uprawnia wspomniany powyżej Certyfikat Jakości Usług. III Część OMT daje możliwość osiągnięcia poziomu mistrzowskiego. Szkolenie na tym poziomie realizowane jest poprzez:
- udział w bezpłatnych Warsztatach Praktycznych OMT - raz w roku
- udział on-line w cotygodniowych szkoleniach wewnętrznych zespołu terapeutów manualnych Centrum Ortopedycznej Terapii Manualnej im. prof. F. Kaltenborna wraz z dostępem do nagrywanych filmów szkoleniowych – każda środa 15.00 – 16.00
- dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku „Centrum Ortopedycznej Terapii Manualnej im. prof. F. Kaltenborna” gdzie rozpracowujemy wspólnie najtrudniejsze przypadki kliniczne.
Jeżeli chcesz się doskonalić w Ortopedycznej Terapii Manualnej to właśnie ten system szkolenia wyposaży Ciebie w wiedzę i umiejętności, które skutecznie będziesz wykorzystywać w leczeniu pacjentów ortopedycznych z uszkodzeniem różnych tkanek. Dysponujemy testami diagnostycznymi i specyficznymi sposobami leczenia:
- stawów – torebka stawowa, chrząstka stawowa, więzadła
- mięśni – brzusiec, ścięgno, przyczep do kości, powięź
- struktur nerwowych – opona twarda rdzenia, korzenie nerwowe, nerwy długie kończyn dysfunkcje wewnątrz i zewnątrz nerwowe
- krążków międzykręgowych (dysków) - wypukliny i przepukliny dyskowe
Jakie umiejętności daje szkolenie w Ortopedycznej Terapii Manualnej?
- przy pomocy specyficznych testów diagnostycznych potrafimy odróżnić ból stawowy od bólu mięśniowego i bólu spowodowanego uciskiem struktur nerwowych
- techniki diagnostyczne i terapeutyczne nacelowane są na określoną tkankę
- potrafimy lokalizować źródło bólu i jego przyczyny nawet wtedy, gdy znajdują się one w odległych miejscach, które nie bolą, ale nie przemieszczają się prawidłowo
- potrafimy precyzyjnie określić ruchomość połączeń stawowych w obrębie kończyn jak i wszystkich połączeń między kręgami w obrębie kręgosłupa
- potrafimy specyficznie poprawiać ruchomość stawów wykorzystując techniki mobilizacji przeciwbólowej, mobilizacji rozluźniającej, mobilizacji rozciągającej oraz techniki manipulacji
- potrafimy specyficznie rozluźniać i rozciągać mięśnie wykorzystując techniki PIR oraz stretchingu
- potrafimy specyficznie poprawiać ruchomość struktur nerwowych względem otaczających je tkanek
- w celu poprawy adaptacji struktur nerwowych do napięcia (pozytywne testy napięciowe nerwów) wykorzystujemy mobilizację struktur nerwowych
- do poprawy ruchomości struktur nerwowych (pozytywne testy ruchomości struktur nerwowych) stosujemy specyficzne techniki uruchamiania połączeń kręgosłupa oraz techniki poprawiające ruchomość nerwów względem tkanek miękkich np. mięśni w obrębie kończyn
- poprzez specyficzne techniki masażu potrafimy przyspieszać procesy zdrowienia uszkodzonych tkanek oraz stymulować do regeneracji te tkanki, które po uszkodzeniu nie goją się prawidłowo (stan chroniczny)
- potrafimy zaplanować trening odbudowujący utraconą stabilność w obrębie stawów kończyn jak i połączeń kręgosłupa
- potrafimy zaordynować takie ćwiczenia, które będą utrzymywać lub przywracać prawidłową ruchomość tkanek
Szkolenie w Ortopedycznej Terapii Manualnej jest tak zaplanowane, aby uczestnik uzyskał takie same umiejętności jakimi podczas pracy z pacjentami dysponuje instruktor prowadzący.
Ortopedyczna Terapia Manualna to bardzo skuteczne, ale jednocześnie bardzo trudne i precyzyjne badanie i leczenie rękoma terapeuty, wymagające również odpowiedniej koordynacji ciała. Terapeuta manualny podczas jednoczesnego przemieszczania w przestrzeni swojego ciała oraz ciała pacjenta musi jeszcze w tym samym czasie rejestrować opory tkanek, które się pojawiają na drodze wykonywanych ruchów. Jeżeli do tego dodamy jeszcze konieczność wykonania bardzo szybkiego impulsu w bardzo małym zakresie ruchu w odpowiedniej pozycji i w odpowiednim oporze tkanek to można wtedy powiedzieć, że mamy do czynienia ze „sztuką badania” i „sztuką leczenia”. Ortopedyczna Terapia Manualna to „sztuka”.
Chirurg wykorzystując skalpel może w swej pracy podczas operacji korzystać ze swoich oczu. My terapeuci manualni musimy „operować” naszych pacjentów swoimi rękoma bez możliwości widzenia tkanki, na której wykonujemy technikę. My „widzimy” ją w swym mózgu poprzez dotyk i ruch. Aby to osiągnąć trzeba się liczyć z kilkuletnim procesem kształtowania odpowiednich umiejętności.
Podczas szkolenia OMT kilkakrotnie w różnej formie odbywa się kontrola wykonania nauczanych wcześniej technik. Często obserwujemy takie sytuacje, kiedy podczas krótkiej powtórki z całej grupy uczestników nikt prawidłowo nie potrafi pokazać techniki, którą wszyscy prawidłowo wykonywali pół roku wcześniej. Po szybkim ponownym pokazie wszyscy w ciągu kilku minut ponownie perfekcyjnie wykonują zadanie. To pokazuje jak trudna jest to specjalizacja. To pokazuje również, jak bardzo ważny jest powrót do technik z poprzednich szkoleń, wychwycenie błędów i poprawa ich wykonania.