Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.
Szkoła pleców   "Pod Tężniami"
5

Praca przy biurku

Siedzenie to główny powód pojawienia się niestabilności do zgięcia powiązanej z bólem w odcinku szyjnym i lędźwiowym kręgosłupa. Ponieważ bardzo dużo uczniów, studentów, pracowników biurowych oraz osób pracujących przez wiele godzin przy komputerze boryka się z tym problemem, to na filmie pokazujemy w jaki sposób chronić kręgosłup przed zniszczeniem siedząc przy biurku. Pokazane są różne techniki siedzenia z wyjaśnieniem wszystkich ważnych szczegółów pomagających w utrzymaniu pozycji wyprostowanej kręgosłupa bez dużego napięcia mięśni. Bez odpowiedniej techniki siedzenia nie da się tego zrobić.

6

Siedzenie na fotelu

Doradzamy jaki fotel wybrać do odpoczynku, jak na nim siedzieć, jakich błędów unikać oraz jakich pomocy można użyć aby siedzieć na złym fotelu. Oglądanie telewizji lub czytanie książki przez kilka godzin dziennie może spowodować po kilku latach niestabilność do zgięcia. Jeżeli co chwila zmieniasz pozycję na fotelu z powodu dyskomfortu, to może być pierwszy sygnał takiej niestabilności. Aby chronić dyski trzeba wtedy unikać maksymalnego zgięcia kręgosłupa. Jeżeli nie masz jeszcze fotela to zobacz na filmie jaki fotel jest najlepszy.

7

Siedzenie przy stole podczas posiłku

Pokaz ruchów, które powoli niszczą kręgosłup podczas jedzenia przy stole. Jeżeli myślimy w skali kilku lub kilkunastu lat, to wykonujemy ich wiele tysięcy razy. Mając zły nawyk powoli niszczymy swój kręgosłup nawet o tym nie wiedząc. Najpierw rozwija się niestabilność, która nie powoduje początkowo żadnych dolegliwości bólowych. Gdy się powiększy i pojawi się ból to w badaniu manualnym terapeuta najczęściej wyczuwa mały zmyk C4-C5 i/lub C5-C6 do przodu oraz L4-L5 i/lub L5-S1 do tyłu. Dodatkowo obecna jest dotykowa wrażliwość więzadeł i krótkich mięśni na tych poziomach. W obrazie rezonansu magnetycznego w tych miejscach obecne są najczęściej przepukliny dyskowe. Czasem obecny jest ucisk nerwu bez objawów, a czasem z objawami promieniowania bólu do kończyn. Pokazujemy jak zahamować niszczenie dysków dobrze siedząc przy stole podczas posiłku. Cała sztuka polega na wykonywaniu wychyleń do przodu nad stół w pozycji wyprostowanej. Aby wyrobić nowy nawyk, to trzeba najpierw zobaczyć zasady, a potem kilkakrotnie na sobie wypróbować ruchy bezpieczne.

8

Jazda samochodem

Jazda samochodem to statyczna pozycja kręgosłupa często przez kilka godzin dziennie. Zła pozycja oparcia fotela może sprzyjać rozciąganiu odcinka szyjnego lub lędźwiowego kręgosłupa. Podczas filmu pokazujemy jak ustawić oparcie w samochodzie i jak korzystać z podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

9

Pochylanie do przodu - instruktaż

Pochylenie do przodu ze skrętem jest najczęstszym powodem uszkodzenia dysku w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Nie jest to jednak główny powód uszkodzenia. Dyski czyli krążki międzykręgowe niszczą się bez żadnych dolegliwości bólowych przez wiele lat głównie podczas złej pozycji siedzącej. Gdy już są mocno zniszczone to pochylenie ze skrętem niszczy unerwioną część dysku powodując zapalenie i ból uniemożliwiający obciążenie uszkodzonej części pierścienia włóknistego dysku. Jeżeli dyski są już zniszczone, to nie znaczy, że nie można dźwigać. Można to robić, ale jedynie w sposób bezpieczny. Trzeba zachowywać pewne zasady. Przy złym sposobie pochylania ciała do przodu o prostych kolanach pojawia się w obrębie dysku bardzo duże ciśnienie wypierające jądro miażdżyste do kanału kręgowego. Podczas prawidłowego pochylania dyski są dobrze stabilizowane między kręgami. Jeśli tylne krawędzie trzonów podczas pochylania nie oddalą się od siebie, to dyski podczas pochylania do przodu będą dobrze stabilizowane przez mięśnie prostowniki grzbietu. Nie jest to łatwy ruch do wykonania, dlatego wymaga treningu. Podczas filmu przedstawiamy dokładny instruktaż z podaniem kluczowych elementów ruchu.

10

Podnoszenie różnych ciężarów

Jeżeli dysk w odcinku lędźwiowym kręgosłupa gwałtownie ulega uszkodzeniu i z powodu bólu nie daje się wyprostować przez kilka dni - to najczęściej zdarza się to podczas podnoszenia przedmiotów. Taka sytuacja to tylko efekt końcowy wcześniejszej fazy bezobjawowego jego niszczenia (hipermobilność i dehydratacja). Dźwigać niestety trzeba nawet z uszkodzonym dyskiem. Na filmach przedstawiliśmy nasze propozycje podnoszenia różnych przedmiotów w różnych sytuacjach. Przedstawione zasady chronią przed dalszym uszkodzeniem zniszczonego już dysku, ale dla osób zdrowych są elementem zapobiegania chorobie przeciążeniowej kręgosłupa.

11

Odkurzanie

Bardzo dużo pacjentów uskarża się na bóle krzyża podczas odkurzania. Jeżeli podczas takiej czynności pojawi się ból - to sygnał ostrzegawczy, że za bardzo forsujesz ruch zgięcia. Ból ten może pochodzić z różnych tkanek np. z mięśni, stawów, więzadeł, krążków międzykręgowych, nerwów. Niezależnie od tego z jakich struktur - to ból jest obroną naszych tkanek na przeciążenie. Podczas filmu sposób na to jak zmniejszyć zakres zgięcia odcinka lędźwiowego wykonując odkurzanie. Bardzo możliwe, że ból się nie pojawi.

12

Mycie włosów

MYCIE WŁOSÓW NAD WANNĄ DOTYCZY NIE TYLKO KOBIET !!! Mężczyznom z niewielką ilością włosów mycie włosów w takiej pozycji też czasem się zdarza. Ta sama technika stosowana jest do mycia wanny. Podczas filmu pokaz dwóch bezpiecznych sposobów wykonania takich czynności. Podczas pochylenia nad wanną kolana muszą być ugięte, a kręgosłup lędźwiowy w pozycji wyprostu. To bezpieczny sposób. Jeżeli podczas pochylenia do przodu kręgosłup lędźwiowy przemieści się do maksymalnego zgięcia, to ciśnienie w dysku wzrasta, przednie krawędzie trzonów zbliżają się do siebie, a tylne oddalają. Ten układ kręgów wyciska jądro miażdżyste w kierunku do kanału kręgowego. Zanim się tam dostanie to niszczy najpierw tylną część pierścienia włóknistego. Kiedy pochylasz się do przodu to unikaj maksymalnego zgięcia kręgosłupa. Najbardziej bezpieczną pozycją do mycia włosów nad wanną jest pozycja klęcząca z oparciem klatki piersiowej o krawędź wanny. Wtedy odcinek lędźwiowy kręgosłupa jest odciążony.

13

Zakładanie butów

Jeżeli ktoś przeżył zapalenie w obrębie dysku z powodu mechanicznego uszkodzenia pierścienia włóknistego to wie, że ruch zgięcia kręgosłupa jest wtedy niemożliwy. To ochrona pierścienia włóknistego dysku, który ma się regenerować. W fazie gojenia dysku sięgnięcie do stopy może być dużym problemem. Kiedy faza ostra minie można spróbować sposobów przedstawionych na filmie. Oparcie się o udo likwiduje ciężar tułowia, a to zmniejsza ciśnienie w dysku. Plecy są wtedy chronione przed maksymalnym zgięciem i możliwością nawrotu dolegliwości.

14

Zakładanie skarpetek

Pochylanie się do stopy w pozycji siedzącej, gdy obecna jest niestabilność do zgięcia może być niebezpieczne. Maksymalne zgięcie jest w takim przypadku przeciwwskazane. Trzeba wtedy opanować taki sposób sięgania do stopy, który nie wymaga maksymalnego zgięcia. W siadzie można nieznacznie unieść mostek do góry. Ten manewr napina mięśnie prostowniki grzbietu. Ten sam rezultat osiągamy stojąc na jednej nodze i opierając się o ścianę pośladkami. Przedstawione sposoby chronią również dysk, który uległ uszkodzeniu np. po dźwignięciu ciężaru.

15

Ścieranie podłogi

Jeżeli potrzebujesz wytrzeć podłogę lub masz do wykonania jakąś czynność tuż przy niej, to warto zabezpieczyć swoje plecy. Szczególnie wtedy, gdy masz niestabilność do zgięcia lub uszkodzony już dysk, który jest w fazie regeneracji. Pozycja jest podobna do pozycji przy zakładaniu butów. To również taka sama pozycja jak przy pracy w ogrodzie.

16

Praca w ogrodzie

PRACE OGRODOWE albo prace w niskich pozycjach przy podłodze. Kiedy nauczyłem już swoich pacjentów zakładania butów i pytałem po chwili jak poradzą sobie z pracą w ogrodzie nisko przy ziemi to nie wiedzieli. JESTEŚMY BARDZO PRZYWIĄZANI DO SWOICH STARYCH NAWYKÓW. SĄ ONE BARDZO DOBRZE ZAKODOWANE W NASZYM MÓZGU. ABY ZAKODOWAĆ NOWY SPOSÓB TO TRZEBA NAJPIERW O NIM POMYŚLEĆ. Przecież prace przy ziemi to prawie taka sama czynność jak ubieranie butów !!! TO POWÓD TAK WIELU FILMÓW pokazujących różne czynności. Nie da się pokazać wszystkich czynności podczas 1-2 wizyt pacjenta - a w moim przekonaniu profilaktyka sprzyja samoleczeniu naszych tkanek - NAWET CZĘSTO MIMO TERAPII JAKĄ PACJENTOWI ORDYNUJEMY! Ponieważ nie wiedziałem jak przekazać wszystkie ważne informacje - nie znalazłem nigdzie odpowiedniej formy - to sam postanowiłem przy udziale i zaangażowaniu zespołu naszej Kliniki stworzyć FILMOWE PODSTAWY DLA LECZENIA KRĘGOSŁUPA. Wiedza pochodzi od wszystkich moich dotychczasowych nauczycieli i za to im DZIĘKUJĘ. Dużo filmów, ale to dlatego, że mamy dużo złych nawyków.

17

Praca w kuchni

Kiedy stoisz i musisz wykonać jakąś czynność na stole to pochylasz głowę maksymalnie do przodu. Kręgosłup szyjny jest wtedy w maksymalnym zgięciu. Jeżeli masz około 30 lat i bóle przy takich czynnościach to możliwe, że jest już u ciebie niestabilność do zgięcia. Czynności takie trzeba będzie jednak wykonywać. Jak sobie pomóc? Najszybciej używając miękkiego kołnierza do tych czynności. Podczas pochylania się nad stołem unikaj naciskania brodą na kołnierz. Wtedy chronisz swój kręgosłup szyjny przed maksymalnym zgięciem. Niestabilność do zgięcia to objaw już zniszczonego dysku. Pozycja pochylenia głowy do przodu sprzyja większemu uszkodzeniu i wypieraniu masy jądra miażdżystego do otworu międzykręgowego lub do kanału kręgowego powodując ucisk struktur nerwowych. Gdy ból zaczyna promieniować do kończyny górnej, albo jak przedmioty zaczynają wypadać z rąk z powodu osłabienia siły mięśni to problem staje się większy. Aby do tego nie dopuścić chroń szyję przed maksymalnym zgięciem przy pracach w kuchni.

18

Czytanie leżąc na plecach

Nie wiedziałem, że aż tyle pacjentów ma tak zły nawyk. Główny powód przyjścia do gabinetu to ból głowy i szyi po nocy. Ostatnią czynnością przed snem jest czytanie. Gdy się pytam tych osób, czy nie mają do czytania za wysokiej poduszki, to twierdzą że nie. Pytam się o pozycję do snu oraz o rodzaj poduszki. Zwykle śpią na boku i mają dobrą poduszkę. Wtedy sam kładę się na stole zabiegowym na plecach i pokazuję najgorszą pozycję jaką można przyjąć. Głowa jest wtedy u mnie tak wysoko podparta, że podbródek prawie przylega do mostka. I w tym momencie większość z pacjentów przyznaje, że to ich ulubiona pozycja do czytania książek lub do oglądania telewizji. Jeżeli ktoś ma zdrowy kręgosłup, to po takim nawyku czytania przyjdzie moment, że z powodu uszkodzenia kręgosłupa szyjnego będzie problem również z czytaniem w pozycji siedzącej. Ten nawyk trzeba zmienić. Można czytać leżąc na plecach, ale należy włożyć poduszki aż pod górny odcinek piersiowy. Ważne aby podbródek był oddalony od mostka na szerokość pięści. To zabezpieczy tkanki stabilizujące odcinek szyjny kręgosłupa przed rozciąganiem

19

Siedzenie na podłodze

Siedzenie na płaskiej powierzchni podłogi wymusza ustawienie kręgosłupa lędźwiowego w pozycji zgięciowej. Kręgosłup szyjny i piersiowy także są ustawione prawie w skrajnym zgięciu. Nawyk siedzenia w takich pozycjach może spowodować nasilenie dolegliwości z nadmiernie rozciąganych tkanek miękkich i ze zniszczonego już dysku. Kidy siedzimy na podłodze? Głównie podczas zabawy z małymi dziećmi lub medytując. Dla ochrony kręgosłupa i stawów kolanowych na filmie propozycja siedzenia z wykorzystaniem dużego wałka np. ze zrolowanego z koca.

20

Prasowanie - Niestabilność do wyprostu

Głównym powodem niestabilności do wyprostu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa jest przykurcz zgięciowy w stawie biodrowym. Test DeMiro (film nr 23) jest tu bardzo pomocny. Powodem przykurczu jest zazwyczaj przykurcz mięśni biodrowych. Jeśli mięśnie nie rozluźniają się podczas relaksacji poizometrycznej, to za pomocą specjalnych testów należy sprawdzić czy nie ma zablokowania w segmentach L1-L2-L3-L4. Gdy brak luzu między kręgami, to należy te segmenty uruchomić, a potem ponownie zrobić relaksację tych mięśni. Wtedy zwykle bez problemu można ten przykurcz zlikwidować. Innym powodem przykurczu zgięciowego w stawie biodrowym może być obecność wzorca torebkowego. Zmiany zwyrodnieniowe po stronie przyśrodkowej stawu nie dają bólu w pachwinie podczas chodzenia. Pierwszym zauważalnym objawem zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego może być ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa podczas stania i chodzenia. Górna część stawu czyli powierzchnie obciążane nie są jeszcze zniszczone dlatego staw ten nie powoduje żadnych dolegliwości podczas obciążania kończyny dolnej. Aby poprawić stan wyprostu stawu biodrowego należy wykonać na nim specjalne techniki mobilizacji powodujące rozciągnięcie tych części torebki stawowej i więzadeł, które ograniczają wyprost. Jeżeli techniki mobilizacji są nieskuteczne, a ból krzyża się nasila, to pozostaje jedynie wykonanie zabiegu operacyjnego stawu biodrowego mimo braku dolegliwości tego stawu. Gdy po operacji poprawi się zakres ruchu wyprostu stawu biodrowego, to dolegliwości bólowe kręgosłupa lędźwiowego ustąpią. Gdy mięśnie biodrowe są skrócone, to w pozycji stojącej lub podczas chodzenia pociągają miednicę do nadmiernego przodopochylenia. Klatka piersiowa jest w pionie i nie zmieni tej pozycji. Miednica zatem pociągnie kręgi lędźwiowe do przodu. Gdy jest niestabilność w tym kierunku, to pojawi się ból. Często dochodzi też do drażnienia korzenia nerwowego ponieważ otwory międzykręgowe się zawężają. Jeśli długo stoisz np. podczas prasowania i odczuwasz wtedy ból krzyża to spróbuj tego sposobu na filmie. Jak się sprawdza, to stosuj, ale zadbaj też o swoje mięśnie brzucha. Zanim wzmocnią się twoje mięśnie brzucha, to możesz sobie ulżyć zakładając pas lędźwiowy. Tylko do stania i chodzenia. Instruktaż stosowania pasa na następnym filmie.

21

Niestabilność do wyprostu - Pas lędźwiowy

Podczas filmu instruktaż do zakładania pasa lędźwiowego. Dotyczy poprzedniego filmu nr 20. Pas ten w bocznej części posiada gumy co nie pozwoli na rozluźnienie mięśni tułowia. Jeśli pacjent miałby sznurówkę (pas bez elementów elastycznych) to mięśnie ulegałyby osłabieniu z powodu nadmiernego odciążenia kręgosłupa. W tylnej części wszyte są tzw. fiszbiny (listewki), które uniemożliwiają odchylanie się kręgosłupa piersiowego do tyłu i zmniejszają nacisk osiowy kręgów na siebie. Dodatkowe elastyczne naciągi w częściach bocznych wzmacniają działanie pasa.

24

Spanie – poduszka i pozycja

Test DeMiro. Wiele razy go przedstawiałem, ale teraz zrobiliśmy to z dźwiękiem. UWAGA !!! Jeżeli przykurcz mięśnia biodrowego po jednej stronie mimo relaksacji nie ustępuje to sprawdź po tej stronie luz do rotacji w segmentach L1 - L4 , ponieważ jest to strefa zapewniająca unerwienie tego mięśnia (gdy to prawy mięsień, to ułóż pacjenta na lewym boku i sprawdź pomiędzy kręgami luz do rotacji w prawo - pamiętaj nie badaj skrajnej rotacji, tylko luz na początku ruchu rotacji ruch jedynie z minimalną siłą). W razie zablokowania uruchom. Niekoniecznie poprzez rotację. Bardzo efektywne są techniki manipulacji trakcyjnej w pozycji spoczynkowej w siadzie lub manipulacji do skłonu bocznego z zaryglowaniem w zgięciu w leżeniu na boku. Jak powróci luz do rotacji to zrób wtedy jeszcze raz relaksację mięśnia biodrowego - wtedy bez problemu się rozluźni. Nie rób tej techniki na siłę. Wykorzystaj pracę mięśnia pośladkowego wielkiego (technika hamowania zwrotnego) i licz na głos 5 sekund - to ważne dla mózgu pacjenta. Spanie. Wskazówki - jaką poduszkę oraz jaką pozycję wybrać? Bardzo niebezpieczna do spania dla kręgosłupa szyjnego jest pozycja na brzuchu. Aby oddychać głowa jest wtedy mocno skręcona do boku. Powoduje to duży nacisk na powierzchniach stawowych co z czasem spowoduje powstanie w niektórych segmentach zmian zwyrodnieniowych ograniczające ruchomość, a w innych segmentach nadmierną ruchomość. Drugą bardzo niebezpieczną pozycją jest czytanie leżąc na plecach z mocno podniesioną głową. Pozycja ta sprzyja występowaniu bólów głowy (mocne naciągnięcie struktur nerwowych w obrębie szyi) oraz niszczy powoli krążki międzykręgowe, czyli dyski (ich wewnętrzne części ulegają przemieszczeniom w tylnym kierunku niszcząc tylną część pierścienia włóknistego dysku). Podczas filmu przedstawiłem zasady profilaktyki czyli sposoby jak wykonać te same czynności, ale w sposób bezpieczny. Wiele osób szuka odpowiedniej poduszki do spania. Jaka poduszka jest dobra? Taka, która powoduje, że budzisz się wypoczęty i bez sztywności w obrębie szyi. Na rynku jest wiele poduszek ortopedycznych, które nie nadają się do użytku. Nazwa poduszki nie daje gwarancji komfortu spania. Bardzo często podczas spania na boku zgrubienie poduszki w części pod szyją jest tak zaokrąglone, że zamiast pod szyję trafia pod żuchwę. Szyja nie ma wtedy dobrego podparcia i się obniża do podłoża. Niektóre osoby mają taką budowę anatomiczną, że patrząc na nie z boku podbródek znajduje się poniżej wysokości barku. U takich osób zgrubienie w części szyjnej zupełnie nie ma sensu, ponieważ w leżeniu na boku trafi ono pod głowę. Lepiej wtedy korzystać z wyższej poduszki bez żadnych zgrubień.